Studiu de caz: Inițiativa Zona rurală inteligentă în Finlanda
Guvernul finlandez a realizat în 2016 studiul „Smart Countryside”, care analizează provocările cu care se confruntă mediul rural și oportunitățile aduse de digitalizare. Scopul este de a explora posibilitățile de dezvoltare și diversificare a serviciilor rurale prin digitalizare și experimentare.
Studiul arată că localnicii și întreprinderile rurale sunt pregătite să folosească serviciile digitale. Digitalizarea poate aduce serviciile mai aproape de localnici, poate reduce costurile și poate avea un impact semnificativ asupra mediului rural, care se schimbă rapid ca structură și este din ce în ce mai îndepărtat de serviciile publice.
Cu toate acestea, nu toți cetățenii sau companiile își doresc sau au competențele necesare pentru a beneficia de această modernizare. Așadar, educarea localnicilor în utilizarea instrumentelor și a beneficiilor acestora este esențială.
Cercetarea oferă recomandări pentru îmbunătățirea inovației digitale în serviciile rurale, care sunt acum folosite pentru a informa comunitatea în legatură cu proiectele actuale și viitoare, cum ar fi serviciile de bază broadband și decizia guvernamentală privind digitalizarea rurală.
GAL (Grupul de Acțiune Locală) Pohjoisin Lappi din Lapland a efectuat un studiu preliminar pentru a analiza serviciile de sănătate digitală în zone îndepărtate, acele servicii medicale chioșc cu dispozitive de diagnosticare pe care pacienții le pot folosi independent. Chioșcul are și o conexiune video cu o asistentă sau un medic. Rezultatele sunt pozitive, dar clar este nevoie de servicii mai diverse și complexe pentru a sprijini utilizarea serviciilor digitale.
Proiectul pentru a face saltul digital este un proces cu durată de un an, care aparține de GAL Jokivarsikumppanit. Scopul este de a consolida capacitatea întreprinderilor locale, a ONG-urilor și a populației locale de a utiliza serviciile digitale. Proiectul combină acțiuni de instruire, informare și demonstrație. Subiectele includ videoconferințe de afaceri, marketing pe rețelele sociale, optimizarea motoarelor de căutare, securitatea informațiilor, utilizarea serviciilor digitale de către adulții în vârstă și realitatea virtuală ca mijloc de îmbunătățire a muncii la distanță.