Digitalizare la nivel local

Având în vedere că administrația publică este instituția în care cetățenii au cea mai mare bază și de care au cea mai mare nevoie, autoritățile au fost forțate să țină pasul și să utilizeze sisteme digitale în îndeplinirea mandatelor lor, în actualizarea procedurilor interne și a relațiilor cu cetățenii.

Procesul de digitalizare este vital pentru activitatea sistemelor locale acum și în viitor, un bun exemplu al modului în care autoritățile locale pot iniția procese de interoperabilitate. În general, serviciile publice pe care administrațiile locale se angajează să le ofere comunităților lor sunt similare pentru municipalități, orașe, comune și sate, dar există și servicii de bază, precum serviciile comunitare de utilități publice: transport public, apă și canalizare, iluminat public, care contribuie cel mai mult la nivelul de trai al locuitorilor.

Dificultățile digitalizării nu sunt la fel pentru toate comunitățile locale, dar sunt și câteva recurente daca ne referim la nevoile instituțiilor și la serviciile care pot fi digitalizate. Punerea în aplicare a unei soluții care deja funcționează de ceva timp și cu care locuitorii sunt obisnuiți este mai dificilă decât aplicarea unei soluții inovatoare. Varianta ideală ar fi punerea în aplicare a unei singure variante la nivel național, un asemenea exemplu ar fi platforma ghiseul.ro care este folosită cu succes de către toți cetățenii, platformă prin care pot face plăți pentru utilitățile publice, taxe și impozite, fondurile ajungând în timp util în comunitate.

Există pași specifici care pot fi făcuți foarte repede și au rezultate imediate. Înregistrarea primăriei la ghiseul.ro este de fapt primul pas către digitalizare și interoperabilitate pentru primării. Un alt demers important este semnătura electronică.

Acest gen de proces de transformare digitală începe cu o analiză detaliată a procedurilor administrației, precum analiza unei afaceri: identificare, schematizare și remediere, analiza soluțiilor actuale, propunerea unei noi structuri IT și apoi progresul spre etapa finală, etapa punerii în funcțiune.

Autoritățile publice nu au cunostințele necesare să treacă printr-un proces de dezvoltare digitală fără un colaborator privat specializat în acest domeniu, fiind un proces de durată.

Sursele de finanțare pentru o asemenea transformare digitală a administratiei va avea nevoie de o strategie și o alocare de fonduri adecvată. În acest sens, există fonduri europene disponibile și accesibile.

În procesul de digitalizare la nivel local administrațiile pot apela la autoritățile de dezvoltare regională și la  Centrul European pentru Inovare Digitală, care pot oferi atât servicii de ghidare, cât și de finanțare. Prin finanțare consistentă din partea UE  se vor oferi cele mai bune soluții utile în transformarea digitală.